بسم الله الرحمن الرحيم

"Bahawa sesuatu perbuatan yang baik tanpa dimulai dengan Bismillah maka ia akan terputus dari rahmat Allah s.w.t" ucaplah بسم الله الرحمن الرحيم

Sahabat

Jumaat, 14 September 2012

-TEMAN BAIK @ BFF-

 

siapa TEMAN BAIK mu???    
          
Pelbagai perkataan y sering digunakan utk melambangkan betapa tingginya nilai seorang kawan pada kita. TEMAN BAIK, BFF, BABE...mcm2 lagi laaa...sampai kan tak terikut saya dgn panggilan2 y digunakan. Tapi, pernah tak kalian terfikir, kawan kalian y kalian panggil TEMAN BAIK, BFF, BABE dsb...sentiasa ada bersama kalian ketika kalian menghadapi masalah? Ketika kalian sdg bersedih? Apakah TEMAN BAIK, BFF, BABE dsb sentiasa membantu kalian? Apakah jasa ataupun kenangan terindah y pernah TEMAN BAIK, BFF, BABE dsb berikan pada kalian? Apakah nasihat y pernah diberikan pada kalian? Apakah teladan y pernah ditunjukkan pada kalian? Persoalan2 inilah y sering saya fikirkan. Bukan niat saya utk memburukkan persaudaraan kalian bersama TEMAN BAIK, BFF, BABE dsb. Cuma sekadar ingin berkongsi pengalaman. Berbalik kpd main topic, pada pendapat saya, sebelum kita meletakkan tag ‘ TEMAN BAIK, BFF’ pada kawan kita...terdapat pelbagai aspek y perlu kita nilaikan. Jgn kerana dia selalu bersama kita, keluar bersama, makan bersama kemana saja pasti akan bersama kita terus tag kan beliau ‘TEMAN BAIK, BFF’ kita. Jangan!!! (ini juga sbg peringatan pd diri saya sendiri). Sebaliknya, nilailah kawan kita itu dari segi agamanya, akhlaknya, percakapannya, perbuatannya. Pernah tak kita ditegur oleh kawan kita y kita tag sbg ‘ TEMAN BAIK, BFF’ supaya sentiasa menjaga aurat? Memakai hijab? Menjaga solat? Menjadi tempat utk kita meluahkan masalah? Y sentiasa berada disamping kita tidak kira senang atau susah? Jika, kawan kalian pernah menegur kalian sebegini, maka inilah y selayaknya d tag sbg TEMAN BAIK, BFF kalian. Saya sentiasa berpesan pada diri saya sendiri, KAWAN mmg mudah utk dicari, namun TEMAN BAIK 1 dalam sejuta. Hargailah TEMAN BAIK, BFF kalian.

{ sesungguhnya, TEMAN BAIK mu y no.1 adalah TUHANMU. DIA sentiasa disisi mu }

Tiada ulasan:

Catat Ulasan